معدن

انجام نقشه برداری پهپادی برای محاسبه حقوق دولتی معادن استان‌‌ها

دستورالعمل نقشه برداری پهپادی برای محاسبه حقوق دولتی معادن استان‌‌ها و اینکه وزارت صمت تصمیم گرفته با انجام ‌نقشه برداری پهپادی میزان برداشت معادن را مشخص و مبنای حقوق دولتی قرار دهد، این روزها محل چالش و بحث است. کارشناسان امر معتقدند اجرای این طرح به طور حتم معضلاتی به دنبال دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش پرس نیوز، از جمله معایب اجرای این طرح، نبود نقشه های‌ اولیه و ایرادات و شرایط فنی، مشکل نگهداری و پردازش حجم دیتا قابل ذکر است.
در نقشه برداری پهپادی امکان تفکیک باطله از ماده معدنی برای معادنی که به‌طور همزمان باطله و‌ ماده معدنی را برداشت می‌کنند، وجود ندارد و نتایج مقایسه اجرای این طرح با کامیون شماری گاهی اوقات منجر به وجود اختلاف حدود ۲۵ درصدی شد.
دقت کار نقشه برداری پهپادی در سطوح عمودی مثل معادن گرانیت انحرافاتی دارد. بر اساس استانداردهای لازم برای اجرای این طرح باید هر ۱۵۰ متر ایستگاه برداشت وجود داشته باشد که این امکان وجود ندارد؛ بر این اساس، میزان خطا افزایش پیدا می کند.
مرز کنتاکت ها با نقشه برداری پهپادی انجام نمی شود و حجم دیتاهای این‌ نوع نقشه برداری زیاد است و هیچ کدام از سیستم های موجود قابلیت اجرای آن را ندارند.
با وجود فعالیت دو نفر کارشناس و متخصص، تهیه نقشه اولیه ۲۵ روز طول کشید.
نوع دستگاه برداشت بسیار مهم است که در نقشه برداری پهپادی باید از پهپادهای «بال ثابت» استفاده شود و متاسفانه این نوع پهپاد‌ گران و تعداد آنها در کشور نیز انگشت شمار است.

** تصمیم گرفتن از پشت میز و زیر کولر برای معادن درست نیست
تصمیم گرفتن از پشت میز و زیر کولر برای معادن درست نیست و موجب ایجاد چالش و نگرانی در بخش معدن می‌شود. اگر کاری قرار است به درستی و بر طبق قانون انجام شود را می پذیریم اما منطق در آن باید در نظر گرفته شود.
وزارتخانه باید برداشت معادن را آزاد بگذارد و درخواست کند معادن برداشت واقعی خود را اعلام و حقوق دولتی آن را بپردازند.
با وجود اینکه باید به سمت استفاده از فناوری گام برداریم، اما گاهی استفاده از تکنولوژی هم چالش هایی دارد. بر این اساس باید به خود اظهاری و اعتماد به بهره برداران هم اعتماد کنیم و برای متخلفان راهکارهای عملیاتی ارائه دهیم.
برای اجرای طرح نقشه برداری پهپادی برای هر معدن حدود ۸۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است و اگر قرار است طرح اجرا شود در ابتدا باید برای معادنی که کارایی دارد به صورت پایلوت آغاز شود.
با توجه به قانون معادن، تحمیل هر گونه هزینه سربار برای معادن غیرقانونی است، وزارتخانه باید درباره هزینه‌های اجرای طرح نقشه برداری پهپادی شرایطی بیش بینی کند که در حقوق دولتی محاسبه شوند.
اگر هم طرح نقشه برداری پهپادی اجرا شود، مبنای آن نمی تواند محاسبه حقوق دولتی باشد، بلکه انجام آن یک عملیات پهپادی به عنوان پایه برای سال های بعد خواهد بود.
اجرای این طرح باید از معادن بزرگ و معادنی که در ارائه آمار کم کاری داشته اند، شروع شود، سازمان صمت باید در ارائه گزارش اجرایی کار به وزارتخانه موانع اجرایی طرح را اعلام کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا