گردشگریمیراث فرهنگی

جشنی با طعم پاییز؛ خاوران فارس میزبان جشنواره «انار و خرما»

پاییز که می‌رسد چشم‌انداز کوچه باغ‌های کم‌نظیرش روح خسته هر گردشگری را به وجد می آورد و جاذبه‌های طبیعی‌ و زیبایش مأمنی برای گردشگران و طبیعت دوستان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری پرس نیوز، پاییز که می‌رسد چشم‌انداز کوچه باغ‌های کم‌نظیرش روح خسته هر گردشگری را به وجد می آورد و جاذبه‌های طبیعی‌ و زیبایش مأمنی برای گردشگران و طبیعت دوستان می‌شود.برداشت محصول از باغات نخل و انارش، این شهر را به محلی برای دوستداران طبیعت و گردشگران تبدیل کرده است.

 

 

نامش خاوران است؛ شهری که در نیمه جنوبی استان فارس، در ۱۱۵ کیلومتری جنوب شیراز و ۶۰ کیلومتری شمال غرب جهرم واقع شده و ۱۳۶۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

خاوران به دلیل کوهستانی بودن از آب و هوای مطبوعی برخوردار است که موجب شده اکثر درختان سردسیری و گرمسیری در کنار هم رویش یابند.

یکی از جاذبه‌های گردشگری آن، وجود باغ‌های انبوه مرکبات و نخلستان‌ها است که جلوه منحصربه‌فردی به این شهر بخشیده‌است.

شاید به شکرانه همین طبیعت زیبایش هست که سبب شده تکاپوهای زیادی برای ثبت نامش در تقویم گردشگری شکل بگیرد و حالا در آستانه فصل پاییز این شهر میزبان جشنواره انار و خرما است.

جشنواره انار و خرمای خاوران فارس هر ساله به همت مردم این شهر و با هدف جذب گردشگر، رونق اقتصاد محلی و احیای سنت‌های قدیمی و انتقال آن به نسل جدید در تفرجگاه شیخ احمدی این شهر برگزار می‌شود.

انار و خرما

که در این جشنواره در کنار انار و خرما می‌توان نظاره‌گر پخت نان‌های محلی، حصیربافی، عرضه گیاهان دارویی خاوران و لبنیات محلی نیز در غرفه‌های مختلف بود.

امسال نیز این جشنواره قرار است در پنجم آبان ماه میزبان گردشگران باشد.

رئیس شورای اسلامی خاوران از برگزاری چهارمین جشنواره انار و خرما شهر خاوران در پنجم آبانماه خبر داد و گفت: این رویداد به منظور معرفی ظرفیت های مختلف و ارائه محصولات کشاورزی و طبیعی این شهر برگزار خواهد شد.

ابوذر قاسمی افزود: این جشنواره با برنامه‌های متنوعی نظیر ارائه محصولات ارگانیگ و طبیعی، بازی‌های بومی محلی، تجمع خودروهای کلاسیک، همایش دوچرخه سواری، بازدید از کوچه باغ‌ها، بافت تاریخی و بومگردی ها اجرا خواهد شد.

دبیر برگزاری این رویداد ضمن اشاره به ظرفیت فوق‌العاده گردشگری و آب و هوای مناسب این شهر گفت: از اهداف اصلی ما توسعه گردشگری با برگزاری رویداد متنوع است که تحقق این مهم مستلزم جامعه محلی و مردم به‌عنوان ذی‌نفعان اصلی این برنامه‌هاست.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مهم و جالب‌توجه این رویدادها عرضه محصولات و فرآورده‌های جانبی آنهاست که بازار خوبی را به‌خصوص برای مردم محلی فراهم می‌کند.

 

قاسمی به نامگذاری یکم آبان ماه بنام روز خاوران اشاره کرد و گفت: برنامه‌های متنوعی از یکم تا پنجم تحت عنوان همایش خاوران شناسی، کارگاه ترویجی انار و خرما، شب شعر خاوران، مسابقات فوتسال منطقه، پاکسازی طبیعت و بصورت ویژه چهارمین جشنواره انار و خرما در پارک شیخ احمدی خاوران با حضور گردشگران از سراسر استان خواهیم داشت.

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت خاوران برابر با ۴٬۳۳۲ تن بوده‌ و این شهر تا سال ۱۳۶۱ خانه‌کهدان نامیده می‌شده است.

از مدارک، سنگ نوشته‌ها و نقل قول‌ها به این‌گونه روایت شده که این شهر دارای سابقه طولانی است و حدود یک هزار سال از قدمت آن تاکنون به تأیید رسیده‌است.

از آثار تاریخی این منطقه می‌توان امامزاده محمد را نام برد. این شهر از آسیاب‌ها و مساجد قدیمی بهره می‌برد که نشانگر قدمت طولانی این خطّه است.

منبع:ایرنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا