اقتصادصفحه اصلیکشاورزی

قیمت گوشت نیم‌میلیون تایید شد، گوجه‌فرنگی رکورد زد!

میانگین قیمت گوشت گوساله از مرز کیلویی ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد. گوجه‌فرنگی در یک سال گذشته بیشتر از هر خوراکی دیگری گران شده است

به گزارش پرس نیوز،گزارش جدید مرکز آمار از متوسط قیمت اقلام خوراکی نشان می‌دهد در ماه گذشته قیمت گوشت گوساله با جهش تقریبا ۱۳۰ درصدی درمقایسه با آذر پارسال از مرز کیلویی نیم‌میلیون عبور کرده و تداوم سریال کمبود گوجه‌فرنگی در بازار، آن را به رکورددار افزایش قیمت سالانه بین خوراکی‌ها تبدیل کرده است. قیمت مرغ براساس این گزارش درقیاس با نرخ مصوب حدود ۲۰ درصد بالاتر است. تاثیر شب یلدا در روند قیمت هندوانه، انار و … مشهود است و از همه مهمتر اینکه نرخ تورم خوراکی از تورم عمومی سبقت گرفته.

رکوردشکنی گوجه‌فرنگی در بازار خوراکی

قیمت گوجه فرنگی از آذر پارسال تا امسال یعنی ظرف یکسال ۱۵۶ درصد افزایش پیدا کرده است. مرکز آمار ایران درحالی با رصد و پایش یکماهه بازار خوراکی‌ها در آذرماه، متوسط قیمت هر کیلو گوجه فرنگی را ۳۳ هزار و ۹۹۲ تومان اعلام کرده که این عدد آذر پارسال کمتر از ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان تومان بوده است.

گوجه فرنگی
قیمت گوشت نیم‌میلیون تایید شد، گوجه‌فرنگی رکورد زد!

قیمت گوجه‌فرنگی به‌این ترتیب ظرف یک سال به‌گواه آمار‌های رسمی بیشتر از کیلویی ۲۰ هزار تومان گران شده که به‌زبان ساده به‌معنی رشد ۲.۵ برابری است. البته بخش بزرگی از افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در سال گذشته، به‌هفته‌های اخیر و ماجرای کمبود آن در بازار ارتباط دارد. طوریکه یک ماه قبل یعنی در آبان امسال متوسط قیمت گوجه‌فرنگی کیلویی ۲۰ هزار و ۱۲۱ تومان بود و آن زمان گوجه‌فرنگی در فهرست رکوردداران افزایش قیمت سالانه جایی نداشت.

گوجه‌فرنگی حالا با رشد قیمت ۱۵۶ درصدی در سال گذشته، از این جهت بالاتر از گوشت قرمز قرار می‌گیرد. قیمت گوشت گوساله و گوسفندی در این مدت به‌ترتیب رشد تقریبا ۱۳۰ و ۱۳۶ درصدی داشتند که چند سطر پایین‌تر مفصل آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تایید گوشت نیم‌میلیونی در آمار‌های رسمی

قیمت گوشت گوساله در آذر امسال از نظر مرکز آمار ایران کیلویی ۵۰۲ هزار تومان به ثبت رسیده است. تازه این عدد یکجور میانگین قیمت گوشت گوساله است و مثلا کسی که برای خرید گوشت خورشتی راهی بازار شده، هزینه بیشتری متحمل شده است. خود مرکز آمار کف و سقف قیمت گوشت گوساله در آذر امسال را به‌ترتیب ۳۸۶ و ۵۷۷ هزار تومان دانسته و بادرنظر گرفتن همان عدد کیلویی ۵۰۲ هزار تومان، میزان رشد قیمت گوشت گوساله از یک سال قبل به این طرف معادل ۱۲۹.۵ درصد محاسبه می‌شود.

قیمت گوشت گوسفندی نسبت به گوشت گوساله رشد بیشتری داشته و در این بخش شاهد افزایش ۱۳۶.۶ درصدی هستیم. چون طبق اعلام مرکز آمار ایران متوسط قیمت گوشت گوسفندی در این مدت به‌شکل متوسط از کیلویی ۲۰۴ به ۴۸۳ هزار تومان تبدیل شده است.

به‌جز گوشت قرمز و گوجه فرنگی که تا اینجا بررسی کردیم، خوب است بدانید قیمت کنسرو ماهی تن نیز از یک سال قبل تا الان بیش از دوبرابر رشد داشته و ارزش قوطی‌های ۱۸۰ گرمی در سوپرمارکت‌ها از حدود ۳۶ هزار تومان به بیش از ۷۷ هزار تومان ارتقا پیدا کرده است.

 

                                                        رکوردداران افزایش قیمت سالانه در بازار خوراکی 

انواع خوراکی متوسط قیمت آذر 1401 متوسط قیمت آذر 1402 میزان افزایش قیمت سالانه
یک کیلو گوجه‌فرنگی 13 هزار و 277 تومان 33 هزار و 992 تومان 156 درصد
یک کیلو گوشت گوسفندی 204 هزار و 243 تومان 483 هزار و 218 تومان 136.6 درصد
یک کیلو گوشت گوساله 219 هزار و 34 تومان 502 هزار و 692 تومان 129.5 درصد
قوطی 180 گرمی کنسرو ماهی تن 36 هزار و 183 تومان 180 گرمی 77 هزار و 446 تومان 114 درصد
یک کیلو ماهی قزل‌آلا 106 هزار و 859 تومان 202 هزار و 429 تومان 89.4 درصد
یک کیلو هندوانه هشت هزار و 492 تومان 15 هزار و 683 تومان 84.7 درصد
بطری 1.5 لیتری نوشابه گازدار 16 هزار و 672 تومان 1.5 لیتری 28 هزار و 75 تومان 68.4 درصد

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا