گوناگون

مناسبت‌های عجیب سراسر جهان

مناسبت‌ها و حتي تعطيلي‌هاي هر کشور، برآيندي است از فرهنگ و تاريخ و حتي مذهب يک ملت. بد نديديم که کمي از مناسبت‌هاي عجيبي بگوييم که در گوشه و کنار جهان گرامي داشته مي‌شود.

پرس نیوز؛ مناسبت‌ها و حتي تعطيلي‌هاي هر کشور، برآيندي است از فرهنگ و تاريخ و حتي مذهب يک ملت. بد نديديم که به نقل از سايت oddee کمي از مناسبت‌هاي عجيبي بگوييم که در گوشه و کنار جهان گرامي داشته مي‌شود.

1. به روزي فکر کنيد که در آن هيچ کاري صورت نمي گيرد. 

اين روز معمولا يک روز تعطيل است ولي در بالي اندونزي اين فقط يک روز تعطيل نيست. در اين روز نبايد هيچ صدايي هم به گوش برسد و از اين رو خودروها هم در شهر به حرکت درنمي آيد و فرودگاه هم بسته است. از اين مهم تر قرار نيست در اين روز کسي تفريحي هم داشته باشد و حتي چيزي بخورد. اين قواعد مربوط به يک مناسبت دين هندو است و فلسفه اش اين است که انسان ها در اين روز به خود رجوع کنند و نوعي مديتيشن داشته باشند. البته روز سکوت از ساعت 6 صبح آغاز و در ساعت 6 بعدازظهر تمام مي شود و بعد از آن دوباره تمام شهر را شلوغي و حرکت فرا مي گيرد. روز سکوت در بالي اندونزي بيست ويکم مارس است يعني دقيقا روزي که در ايران عيد نوروز است.

روز خاموشی

2. دو مناسبت عجيب در جهان، به سبب ميوه به وجود آمده است. 

در آخرين چهارشنبه ماه آگوست در شهر بونول اسپانيا، حدود 20 هزار نفر از مردم گرد هم مي آيند و 60 تن گوجه فرنگي را به يکديگر پرتاب مي کنند. اين سنت از اين شهر کوچک در سال 1945 سرچشمه گرفته و هيچ دليلي جز تفريح و فراغت ندارد. در شهر پيدموت ايتاليا هم در نخستين هفته از فوريه، همه ساله مردان و زنان زيادي در خيابان جمع شده و به يکديگر پرتقال پرتاب مي کنند. ظاهرا اين سنت از نبردي برداشت شده که در سال هاي ابتداي قرن 12 ميلادي روي داده است. البته گفته مي شود آن نبرد با حبوبات بوده، ولي بعدها به پرتقال تغيير کرده است. اين رويدادها گرچه مي تواند در جذب توريسم و نيز افزايش تفريح مردم اثر داشته باشد، ولي مورد انتقاد برخي هم قرار گرفته چراکه هم اکنون نزديک به يک ميليارد نفر از مردم کره زمين سر گرسنه بر بالين مي گذارند.

پرتاب پرتقال

3. در تايلند، مناسبت ديگري براي غذا وجود دارد، ولي براي تغذيه ميمون ها. 

در اطراف معبد پاپرام سام يوت در شهر لابپوري، هزاران ميمون جمع مي شوند تا از غذاهايي که مردم براي آنها آماده کرده اند استفاده کنند. اين سنت به سال 1989 برمي گردد و به وسيله يک تاجر محلي ابداع شده تا بتوان به وسيله آن توريست بيشتري به شهر جذب کرد.

جشن میمون

4. در اسکاتلند، آخرين سه شنبه ژانويه براي تعطيلات پايان زمستان جشن گرفته مي شود. 

اين مناسب که حدودا مساوي اواسط بهمن در ايران است؛ آپ هولي آ نام دارد که معناي آن پايان روزهاي مقدس است. در اين روز بايد يک کشتي اژدها پيکر با يک راهبر که لباس وايکينگ قهرمان را پوشيده در خيابان ها به حرکت درآيد. البته در حالي که دور تا دور او را مردان مشعل به دست گرفته اند. بعد از طي مسافتي، اين کشتي به آتش کشيده خواهد شد.

آپ هولی

5. در چين هم در روزهاي مياني ماه فروردين تقويم شمسي، مناسبت قينگ مينگ وجود دارد. 

در اين روز افراد به سر خاک مردگان خود رفته و آنجا را به دقت تميز مي کنند. آنها تمام قبور را شست و شو داده و با بردن انواع خوراکي ها به سر قبر به جشن و پايکوبي مي پردازند. فلسفه اين کار اين است که بتوان با اقوام ديد و بازديد کرد و بهار را جشن گرفت. در اين روز زندگي مشترک زوجين جوان هم آغاز مي شود. البته چنين رسمي به طور معمول در برخي مناسبت هاي مذهبي مثل عيد فطر در ايران هم وجود دارد، ولي ديگر به رقص و پايکوبي در مزار اموات منجر نمي شود!

چین

 

6. مناسبت آخر روز جهاني توالت است. 

نوزدهم نوامبر از سوي سازمان بين المللي توالت به عنوان روز جهاني توالت شناخته شده و سازمان ملل متحد هم اين مناسبت را تائيد کرده است. اين روز در بيش از 20 کشور جهان با مراسم بازي، سخنراني و نمايشگاه گرامي داشته مي شود. فلسفه چنين کاري اين است که گفته مي شود بيش از سه ميليارد نفر در سراسر جهان دسترسي به دستشويي استاندارد ندارند و قرار است در اين روز آگاه سازي لازم براي مردم صورت گيرد تا در نهايت بتوان مقدمات لازم براي دسترسي مردم به اين مکان مهم را فراهم کرد!

روز توالت

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا